Requiem Mozarta Kameralnie

Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta w aranżacji Marcina Zdunika na sześć instrumentów smyczkowych:

Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Maria Sławek – skrzypce
Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka
Artur Rozmysłowicz – altówka
Rafał Kwiatkowski – wiolonczela
Marcin Zdunik – wiolonczela

Pomysł opracowania Mozartowskiego arcydzieła na sekstet smyczkowy stanowi nawiązanie do pochodzącej z początku XIX stulecia wersji Requiem na kwartet smyczkowy autorstwa austriackiego kompozytora Petera Lichtenthala. W tej ciekawej i inspirującej transkrypcji z powodu oczywistych ograniczeń aparatu wykonawczego zawarta została tylko część Mozartowskiej partytury. W wielu miejscach pominięte zostały całe tematy czy kontrapunkty.

Sam pomysł kameralizacji Requiem wydawał się trafiony, ale wymagał realizacji w szerszej obsadzie i śmiałego wykorzystania możliwości barwowych i artykulacyjnych instrumentów smyczkowych. Postanowiłem opracować dzieło Mozarta na sześć instrumentów smyczkowych. Faktura sekstetu smyczkowego może pomieścić na ogół cały skomponowany przez wiedeńskiego mistrza materiał dźwiękowy.