Przejdź do treści stronyPrzejdź do menu strony

Projekty autorskie

Bach Stories - Preludia chorałowe J. S. Bacha z improwizowanym komentarzem

Bach Stories - Preludia chorałowe J. S. Bacha z improwizowanym komentarzem

Marcin Zdunik – wiolonczela
Aleksander Dębicz – fortepian

Program BACH STORIES powstał z fascynacji wiolonczelisty  Marcina Zdunika i pianisty Aleksandra Debicza  muzyką Johanna Sebastiana Bacha. Artystów zainspirował proces „preludiowania" (niem. präludieren – improwizować), który dla osiemnastowiecznych niemieckich organistów-kompozytorów był zarówno sposobem na uświetnienie nabożeństw i uroczystości, jak i drogą nieustannych poszukiwań artystycznych. Koncerty BACH. STORIES ukazują współczesną kontynuację tego procesu twórczego.

Wybrane preludia chorałowe Johanna Sebastiana Bacha zostały przez wartystów zaaranżowane na wiolonczelę i fortepian. Muzycy wzięli na warsztat m. in. tak znane kompozycje jak Wachet auf (BWV 645) czy O Mensch, bewein dein Sünde groß (BWV 622). Funkcję refrenu pomiędzy nimi pełni improwizowana tkanka muzyczna, czyli dalsze „preludiowanie" na temat bachowskich miniatur.

W roku 2017 nakładem Warner Classics ukazał się dwupłytowy album zawierający program BACH STORIES.

Przygotowane z wrażliwością transkrypcje Bachowskich chorałów Dębicza i Zdunika zostały przedzielone improwizowanymi odpowiedziami wykonawców, a kierunek emocji i stylistyki, który obierają często zabiera nas w podróż na zaskakująco głębokie i nowe muzyczne wody.
Charlotte Gardner
Gramophone
www.gramophone.co.uk

 

 

Dawno już nie słuchałem płyty, w której byłoby tyle energii inspirowanej Janem Sebastianem Bachem, jak wydany kilka dni temu album duetu młodych polskich muzyków, Aleksandra Dębicza i Marcina Zdunika. (...)Chcemy czegoś, co będzie głębokie – mówią młodzi artyści na filmie promującym „Bach Stories". I trzeba przyznać, że im się to udało. (...)Dębicz i Zdunik każdym utworem malują różnorodne obrazy, posługując się rozmaitymi środkami i stylami.
Michał Szułdrzyński
Rzeczpospolita
www.rp.pl